Crampele musculare reprezintă contracții bruște ale unuia sau mai multor mușchi. Rezultatul poate fi o durere intensă și imposibilitatea folosirii mușchilor afectați. Popular se mai numesc cârcei.
Cea mai frecventă cauză de apariție a crampelor musculare este reprezentată de suprasolicitare și deshidratare în timpul activității fizice desfășurate într-un mediu supraîncălzit.
Loviturile, efortul muscular și menținerea aceleiași poziții un timp mai îndelungat pot determina crampe musculare.
Alte cauze ale crampelor musculare includ probleme circulatorii sau nervoase. Unele crampe apar în timpul odihnei. O formă comună a crampelor apar la nivelul gambei și al degetelor de la picioare, în timpul somnului.

Semnele și simptomele crampelor musculare includ:

– durere musculară acută și ascuțită (spasm, contracție), care deseori apare la picior

– o formațiune (umflatură) dură de țesut muscular care poate fi simțită sau este vizibilă sub piele.

Suprasolicitarea unui mușchi, deshidratarea, loviturile, întinderile musculare sau simpla menținere într-o singură poziție o perioadă mai mare de timp pot determina apariția unor crampe musculare. Atleții care obosesc și se deshidratează în timpul unor întreceri desfășurate în condiții de temperatură atmosferică crescută dezvoltă frecvent crampe musculare.

Crampele musculare la nivelul gambei pot fi și consecința:
circulației sanguine inadecvate: îngustarea arterelor care distribuie sange la nivelul piciorului (arterioscleroza extremităților) pot produce durere asemănătoare crampelor în gambă și picior în timpul exercițiilor fizice; aceste crampe trec într-un minut sau două după încetarea efortului fizic;
compresia nervilor: compresia nervilor în coloana vertebrala (scleroza lombară) poate produce durere asemănătoare crampelor la nivelul membrului inferior; de obicei durerea se agravează la mers; mersul într-o poziție flectată a corpului – ca și cum ar împinge un cărucior de cumpărături – poate îmbunătății simptomele;
carența de minerale: cantități prea mici de potasiu, calciu, magneziu în dietă pot contribui la apariția crampelor la gambe; unele medicamente diuretice prescrise pentru tratarea hipertensiunii arteriale pot provoca pierderi de potasiu.
Crampele musculare reprezintă de asemeni simptome ale unor afecțiuni cum ar fi: afecțiuni nervoase, tiroidiene, hormonale, diabet, hipoglicemie și anemie. Apar frecvent în timpul sarcinii.

Majoritatea oamenilor prezintă crampe musculare doar ocazional. De obicei acestea dispar de la sine și nu necesită tratament. Totuși, dacă aceste crampe apar frecvent și sunt severe se recomandă consultul medical.

De obicei, crampele musculare se tratează la domiciliu. Medicul poate recomanda exercitii de întindere care pot reduce șansele de apariție a crampelor musculare. Ingestia de lichide suficiente sunt de ajutor în prevenție. Pentru crampele recurente care apar în timpul somnului medicul poate prescrie un relaxant muscular.

Pentru prevenirea apriției crampelor se recomandă:
– evitarea deshidratării: este necesară consumarea unei cantități de lichid corespunzătoare, cel puțin șase pahare pe zi. Cantitatea exactă depinde de dietă, sex, nivelul de activitate fizică, vreme, starea de sănătate, vârsta și alte medicații administrate. Lichidele ajută mușchii să se contracte și să se relaxeze și mențin celulele musculare hidratate și mai puțin iritabile. Este bine să se consume lichide înainte de exercițiile fizice, în timpul activității fizice și după terminarea acestuia, pentru a preveni pierderile de lichide.
– exerciții de întindere a musculaturii înainte și după folosirea mai mult timp a oricăror grupe musculare. La pacienții la care crampele apar în timpul nopții se recomandă exerciții de întindere înainte de culcare.

În cazul apariției crampelor, pot fi de ajutor:
– întinderea și masajul: întinderea grupei musculare afectate și masajul ușor poate ajuta la relaxare. În cazul crampelor la nivelul gambelor se recomandă susținerea greutății pe piciorul afectat și îndoirea ușoară a genunchiului sau flexia dorsală a piciorului pe gambă (tragerea degetelor de la picior spre tibie).
– aplicarea de cald sau rece: se poate folosi o compresa rece pentru relaxarea mușchilor tensionați, urmată de aplicarea unui prosop cald, unei pături electrice sau o baie fierbinte pentru ameliorarea durerii sau sensibilității rămase.

 

Sursa: Sfatul medicului

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

S-ar putea sa fii interesat si de urmatoarele articole