Dieta Pritikin a fost creată de către Nathan Pritikin în anii ’50, din dorința de a-și schimba stilul de viață, după ce a aflat ca are o afecțiune gravă la inimă. În încercarea de a lupta împotriva bolii, Pritikina a creat rapid o dietă saracă în grăsimi, bogată în fibre, la care a adaugat și exercițiile fizice.

Principiile dietei

Proporția grăsimilor reprezintă circa 10% din totalul alimentelor, dieta bazându-se în general pe  carbohidrați “buni” care potolesc foamea: legume, fructe, cereale integrale nerafinate. Pritikin afirma ca cel mai important lucru este densitatea în calorii a fiecărui aliment, potrivit site-ului diet.com. Dacă un aliment are la 100 grame, 375 de calorii, densitatea calorică este de 3,75 cal/g. Cu cât alimentul este mai rafinat, cu atât crește densitatea sa în calorii.

De aceea, se recomandă consumul de alimente bogate în fibre și apă pentru a obține senzația de sațietate, evitându-se dulciurile, făinoasele, ouăle, cantitățile mari de carne. În acest fel, persoanele care țin dieta pot mânca sățios, fără a acumula prea multe calorii. Programul Pritikin nu se limitează doar la fructe și legume, însă este de preferat ca hrana consumata de-a lungul unei zile să se împartă în 5-6 mese. Pentru a avea efectele dorite, dieta include și exercițiile fizice.

Ce poți manca?

Pentru a scapă de kilogramele în plus, Pritikin a realizat o listă cu alimentele permise, în care a inclus și cantitățile în care pot fi consumate:

  • O jumatate de cană cu cereale integrale, cum ar fi: grâu, ovăz, orez brun (câte o porție de 5 ori pe zi)
  • Câte o cană de legume crude (fasole, mazare, broccoli) sau o jumatate de cană de legume fierte pe zi
  • 2-3 porții de fructe, dintre care una poate fi suc de fructe preparat în casă
  • 2 porții de alimente bogate în calciu cum ar fi laptele sau iaurtul degresat
  • 3 porții pe săptămână de pește sau crustacee, o porție de carne de pasăre pe săptămână și doar o dată pe lună, o porție de carne de vită
  • Produsele rafinate precum pastele din făină albă sau cremă de brânză trebuie limitate la maximum, două porții pe zi, fiind de preferat să se consume în combinație cu legume pentru a furniza o cantitate joasă de calorii
  • Băuturile care conțin cofeină nu pot fi consumate mai mult de o dată pe zi. În schimb, sunt recomandate sucurile din legume, apa plată și ceaiurile fără cofeină.
  • Alcoolul nu este indicat, însă vinul roșu este permis, dacă nu se consumă mai mult de 4 pahare pe săptămână pentru femei și până la 7 pentru bărbați.

Beneficiile dietei

Pe lângă faptul că ajută la slăbit, dieta Pritikin reduce colesterolul rău, ajută la scăderea tensiunii arteriale și la reglarea nivelului de insulină din sânge. Mai mult, dieta s-a dovedit a fi eficientă și în cazul cancerului, reducând riscul apariției cancerului la sân, colon sau prostată.

Sursa: Diet.com

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

S-ar putea sa fii interesat si de urmatoarele articole
Stai cu ochii pe nutritie