Exercițiile calistenice sunt o formă de exerciţiu ce constau într-o varietate de mişcări simple, de multe ori ritmice, în general, folosind echipament sau mai multe aparate. Acestea sunt destinate creşterii rezistenţei organismului şi flexibilitatea, cu mişcări, cum ar fi aplecări, sărituri, răsuciri sau lovituri, folosind doar greutatea corporală ca rezistenţă. Ele sunt, de obicei, efectuate în mod concertat cu întinderile. Calistenicele, atunci când se realizează energic şi variate, cresc fitness-ul muscular şi cardiovascular, un plus faţă de îmbunătăţirea abilităţilor psihomotorii, cum ar fi echilibrul, agilitatea și coordonarea.

Grupurile, cum ar fi echipele din diferite jocuri şi unităţile militare, efectuează de multe ori în aer liber gimnastică de grup ca o formă de pregătire fizică, sincronizată, în scopul de a creşte legăturile în grup şi de disciplină. Exercitiile calistenice sunt, de asemenea, populare ca o componentă a educaţiei fizice în şcolile primare şi secundare în mare parte a globului.

Istoria gimnasticii este legată de greco-romani. Exercițiile calistenice au originea în Grecia antică, unde a fost menţionat într-un raport de un cercetaş persan, că războinici spartani, înainte de bătălia de la Termopile, cum perşii, interpretau mişcările sincronizate ca o formă de dans. Ucenicii lui Friedrich Ludwig Jahn au adus versiunea lor de gimnastică în Statele Unite, în timp ce Catherine Beecher şi Dio Lewis au stabilit programe de educaţie fizică pentru femei din secolul 19, sisteme organizate de gimnastică în America.

Exerciții calistenice comune sunt:

  1. Fandările – Efectuate aducând un membru inferior în faţă, se flexează astfel încât se creează un unghi de 90 de grade în articulația genunchiului, același unghi și la membrul din spate, după care se execută extensia și schimbarea pozițiilor. Păstrarea spatelui drept este important pentru o execuție mai bună. Există mai multe variante de fandări.
  2. Săriturile – Fiind o gamă variată, luăm ca exemplu jumping jack, se pornește din poziția stând cu brațele pe lângă corp, în faza a doua prin săritură prin săritură se depărtează membrele inferioare iar cele superioare ajung întinse concomitent deasupra capului și apoi se revine la poziția inițială.
  3. Abdomene – luăm ca exemplu sit-up-ul în care subiectul este întins pe spate cu genunchii flexați iar tălpile pe sol, palmele sunt puse la ceafă, iar din această poziție trunchiul se ridică drept. Există și varianta scurtă în care, din aceeași poziție, trunchiul se va ridica doar până la momentul când omoplații se ridică de pe saltea.
  4. Flotari – Din poziția culcat ventral (cu faţa în jos spre podea), palmele pe podea în dreptul umerilor, tălpile vor fi sprijinite pe degete. Braţele sunt folosite pentru a ridica corpul, menţinând în acelaşi timp o linie dreaptă de la cap la călcâi. Braţele subiectului trebuie să fie complet extinse când trunchiul este în poziția cea mai înaltă și complet flexate în poziţia cea mai joasă. Odihna se face numai în poziţie înaltă a exerciţiului. Pectoralii, deltoizii și tricepșii sunt activați cu ajutorul acestui exerciţiu.
  5. Tractiunile – necesită o bară  fixată deasupra solului la o înălțime optimă, distanța dintre palme va fi aceeași cu lațimea umerilor, acestea sunt în pronație pentru poziția de prindere. Subiectul ridică corpul până nivelul bărbiei, şi păstrează spatele drept pe tot parcursul exercitțului. Apoi încet revine la poziţia inițială, controlat. Acest lucru antrenează în primul rând mușchiul marele dorsal, precum şi mușchii brațului și antebraţelui.
  6. Genoflexiunile reprezintă exercițiul cel mai complex ce angrenează toți mușchii membrelor inferioare și nu numani. Sunt mai multe tipuri de genoflexiuni diferența fiind făcută de poziția tălpilor și distanța dintre acestea.

În general acest gen de exercitii sunt folosite ca încălzire înainte de o activitate sportivă. Sunt foarte ușor de efectuat și acasa, în lipsa unui echipament adecvat, pentru a avea un corp sanatos, și pentru a arde stratul adipos.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

S-ar putea sa fii interesat si de urmatoarele articole
Ce faci cand exercitiile provoaca durere?