Aceste exerciții au fost puse la punct de doctorul Arnold Kegel în urmă cu aproape 60 de ani pentru a ajuta la întărirea mușchilor din jurul platformei pelviene (mușchiului pubococcigian). Inițial, scopul acestor exerciții era unul ”ortodox”: ajutarea femeilor care aveau probleme cu micțiunea. Ulterior, exercițiile Kegel au devenit ceea ce ar putea numi un practician, un set de exerciții simple de întărire a mușchilor din jurul platformei pelviene cu efecte benefice multiple în diferite aspecte ale vieții noastre obișnuite, atât pentru femei cât și pentru bărbați și s-a dovedit că ele sunt o veritabilă binecuvantare și pentru viața sexuală.

Mușchiul pubococcigian susține precum o plasă vezica urinară, vaginul, uterul și o parte din rect. Fibrele musculare se întrepătrund și înconjoară și uretra, orificiul vaginal și cel al rectului. Acești mușchi sunt numiți și ”mușchii erosului” datorită rolului important pe care îl au în contracția vaginală din timpul actului sexual. Acești mușchi sunt cei care în timpul sarcinii sunt supuși unei presiuni constante (susțin uterul). Exercițiile Kegel sunt descrise adesea ca fiind exerciții destinate femeilor însărcinate, cu rolul de a pregăti planșeul pelvic pentru presiunea fiziologică din ultimele luni de sarcină și din timpul nașterii vaginale. Ca oricare alt mușchi al corpului, mușchiul pubococcigian poate să își piardă tonusul și capacitatea de contractare ca efect al acțiunii mai multor factori (afecțiuni medicale, sarcină, naștere, vârstă, menopauză, etc.).

Atât femeile cât și bărbații pot beneficia de aceste exerciții, deși conceptul de întărire a mușchiului pelvin este mai frecvent întâlnit în cazul sexului feminin, decât la bărbați. Pentru femeile care practică aceste exerciții: nu ar fi rău să vă antrenați și partenerul în această activitate căci beneficiile sunt numeroase pentru ambele sexe.
Exercitiile Kegel constau în episoade de contracții și relaxare a mușchiului pubococcigian, numită și relaxare progresivă, o metoda eficientă ce ajută chiar și anumite zone rezistente ale organismului să se elibereze de tensiunea acumulată. Acest exercițiu a început să fie popularizat în 1984, de către doctorul Kegel, însă ele nu reprezentau chiar o noutate; studii recente au relevat faptul că variante ale acestor exerciții erau efectuate în urmă cu sute de ani de către taoiști în China, sau de yoghini în India. Scopul lor principal era același: tratarea incontinenței urinare.

Programul pentru exercițiile Kegel

Exercițiile nu sunt ușoare și nici grele, sunt pur și simplu nerușinate. Cum se fac? Foarte simplu, mergi la toaletă și întrerupi voluntar, câteva secunde, fluxul de urină. Nu înainte de a ști că aceste exerciții sunt de trei feluri:

Tipul I: Contracții lente. Ca execuție: contracți puternic mușchii pubococcigieni ca și cum ai vrea să oprești fluxul urinar. Păstrează contracția 3-5 secunde și apoi relaxează-te. Repetă exercițiul și observă că pe măsură ce îl repeți, te simți din ce in ce mai sigur.

Tipul II – Contracții rapide. Ca atunci cand ești grăbit și umfli roata de la bicicletă. Lucrezi repede, repede cu pompa. Contracți și relaxezi alternativ mușchii pubococcigieni cât poți de repede. Și cât poți de mult, la început. Pe măsură ce numărul repetițiilor crește, te simți din ce în ce mai puternic.

Tipul III – Împingeri. Ca atunci când te opintești să împingi un corp de mobilă. Pentru tine ca și cum te-ai forța să urinezi.

Atunci când faci exercițiile, pui în acțiune și musculatura abdominală și întreaga musculatură din zona bazinului.

Un exemplu de antrenament:
– 50 de contracții lente
– 50 de contracții rapide
– 50 de împingeri.

Această serie o faci de cel puțin cinci ori pe zi. După o săptămână mai adaugi încă zece repetări la fiecare dintre cele trei tipuri de contracții, continui până ajungi la serii compuse dintr-o sută de repetări. Același tip de exercițiu îl poți face și fără fluxul de urină.

Nu știi unde și când să le faci? Poți începe aici și acum în timp ce citești acest articol. Cea mai frumoasă parte a acestor exerciții este că le poți face oriunde și oricând. Fie că ești la birou și vrei să te destinzi, fie că porți o discuție plictisitoare și nu vrei să pierzi aiurea timpul, Kegel îți vine în ajutor. Nimeni nu va observa ceea ce faci…

Pentru ce mai sunt folosite exercițiile Kegel

1. Kegel pentru ambele sexe:

Incontinență urinară de stres – micțiunea involuntară determinată de apariția unor factori de stres: tușit, strănut, râs. Afecțiune frecvent întâlnită la femeile însărcinate (în special în ultimele luni de sarcină aceasta își pierde controlul asupra vezicii urinare) și a barbaților care suferă de anumite probleme cu prostata (presiune mărită, dimensiune mărită, reducerea capacității vezicii urinare ce conduce la spasm muscular). Prin întărirea mușchilor PC apare un control sporit al mușchilor pelvici și asupra vezicii urinare.

Incontinența urinară imperioasă (micțiune imperioasă) – reprezintă o nevoie puternică de a urina ce nu poate fi controlată în timp util (până a ajunge la o toaletă) – specifică femeilor aflate la menopauză și barbatilor cu probleme de prostată. Controlul mușchilor pelvici va asigura un control sporit asupra vezicii urinare.

Intensificarea răspunsului sexual și creșterea calității vieții sexuale atât pentru tineri cât și pentru vârsta a treia
În timpul orgasmului mușchii pelvici se contractă ritmic; întărirea mușchilor prin exerciții Kegel conduce la senzații mai intense prin creșterea puterii și frecvenței de contracție, precum și a intensității senzațiilor resimțite în timpul contracțiilor musculare. Aceste exerciții îi ajută pe bărbați să aibă erecții mai puternice și la varste mai înaintate, orgasm multiplu și să-și controleze ejacularea prelungind și intensificând placerea sexuală.

Psihoterapia sexuală
În anumite cazuri de tulburare a dinamicii sexuale, aceste exerciții împreună cu psihoterapia ajută o persoană să-și reconsidere viziunea asupra aspectului erotico- sexual a vieții sale. Aceasta adesea își autoreprima plăcerea de origine sexuală și este ajutată să-și conștientizeze nevoile sexuale firești și să-și dorească plăcerea sexuală.

2. Kegel femei

Slăbirea mușchilor pelvisului datorită sarcinii
Presiunea exercitată de uter și de naștere determină o expandarea excesivă a vaginului și o întindere a mușchilor vaginali și a celor de la baza pelvisului;
Exercițiile Kegel ajută la tonifierea acestor mușchi, pregătindu-i pentru un efort susținut și oferindu-le elasticitatea necesară prin antrenament constant.

Prolapsul vaginal și prolapsul uterin

Adesea aceste afecțiuni apar la femeile la care deja s-a instalat menopauza –  prolapsul uterin apare ca urmare a descendenței uterului, rezultat al vătămării țesuturilor în timpul nașterii (accentuat de înaintarea în vârstă și pierderea tonusului muscular). Exercițiile Kegel pot preveni prolapsul uterin prin tonifierea mușchiului pubo-coccigian ce susține uterul. Exercițiile Kegel sunt prescrise de medici și de consultanții de sănătate și femeilor în varsta și celor obeze sau celor care au suferit operații în zona abdominală –  pentru a preveni astfel prăbușirea organelor din zona pelviană cauzate de musculatura slăbită. Exercițiile Kegel grăbesc și vindecarea dupa o epiziotomie (incizie la nivelul regiunii vulvare) sau o ruptură apărută în timpul nașterii.

Uscăciunea vaginală și atrofia vaginală –la menopauză
Ca și simptom al menopauzei uscăciunea vaginală poate fi depășită cu ajutorul unor măsuri simple de îngrijire și practicarea regulată a exercițiilor Kegel folosind un lubrifiant vaginal. Atrofia vaginală reprezintă subțierea și inflamarea peretului vaginal în urma scăderii cantității de estrogen din sânge (frecvent la menopauză, însă și în timpul alăptării). Exercițiile Kegel vor întări și tonifia mușchii vaginului, va revigora țesuturile și vă vor ajuta să recăpătați senzațiile din tinerețe.

Crampele menstruale
Realizarea de exerciții pentru orice mușchi al organismului duce la eliminarea toxinelor și creșterea cantității de sânge și de oxigen în zona respectivă. Creșterea cantității de sânge și oxigen datorită stimulării circulației sangvine din zona pelviană prin exercițiile Kegel duce la o reduce considerabilă a crampelor din perioada menstruației.

Uter retrovers – dureri în timpul actului sexual
Practicarea exercițiilor Kegel cu ajutorul unui dispozitiv special va ameliora durerile din timpul actului sexual cauzate de un uter retrovers. Fortifierea mușchilor ce susțin organele pelviene duce la prevenirea mișcărilor uterului în timpul actului sexual (o poziție fermă) reducând posibilitatea de a avea dureri în timpul raportului sexual.

Hemoroizi în timpul sarcinii

Prin îmbunătățirea circulației sangvine din zona rectală și vaginală, stagnează dezvoltarea hemoroizilor (dezvoltarea venelor din această zonă).

3. Kegel barbăți:

Hiperplazia benignă a prostatei (HBP) – creșterea în dimensiuni a prostatei.
Prostatita (afecțiune inflamatorie a prostatei) va dispărea prin îmbunătățirea circulației sangvine din zona.
Disfuncții erectile și ejacularea precoce
Conform specialiștilor exercițiile întăresc mușchii penisului, îmbunatățesc circulația sângelui în pelvis și asigură un control mai mare asupra mușchilor, a contracțiilor penisului, prin tonifierea mușchilor pelvici responsabili cu ejacularea.

Sursa: Sfatul medicului

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

S-ar putea sa fii interesat si de urmatoarele articole
Slabeste dupa nastere