Pentru a fi in siguranta si a prelua toate efectele benefice de la un antrenament include incalzirea inaintea antrenamentului propriu-ziu. In final axeaza-te pe revenirea ( „cool-down”) si stretching pentru a readuce corpul la starea initiala.

Diferenta dintre incalzire si stretching

In timpul antrenamentelor, toti ajungem „from zero to hero” si tragem cat putem de tare, dar calea sigura a antrenamentului este sa crestem usor temeperatura corpului si sa repregatim musculatura pentru efort inainte de a trece la lucruri serioase. Acestea sunt o parte din efectele benefice ale incalzirii. Stretching-ul, pe de alt parte, se face pentru a imbunatati flexibilitatea intregului corp. Odata ce muschii lucreaza, ajung in stadiul optim si ne permit sa ii intindem mai mult decat de obicei, astfel castigand teren.
Sincronizarea: Incepem cu incalzirea, urmeaza antrenamentul propriu-zis, revenirea iar la final stretching-ul.
Incalzirea este importanta pentru performante deosebite si accidentari putine, dar stretching-ul este o optiune – il putem face, lipsa lui nu cauzeaza foarte multe probleme, de cele mai multe ori. Este totusi recomandat.
Diferente importante: incalzirea trebuie sa fie dinamica, foloseste exercitii active pentru a pregati corpul. Trebuie sa crestul pulsul, in special in perioada rece. Corpul nostru beneficiaza de stretching dupa ce deja noi l.am antrenat – el fiind deja sensibil la stretching, ne permit sa il intindem mai mult.

Incalzirea

Majoritatea tipurilor de incalzire nu dureaza mai mult de 3-4, maximum 5 minute. Pentru a beneficia din plin de incalzire trebuie sa insisti mai mult pe zonele pe care le vei folosi preponderent in timpul antrenamentului. Poate include exercitii usoare sau regresii ale exercitiilor de tonifiere folosite in timpul antrenamentului propriu-zis.

Exemple

• Daca esti alergator, incalzirea ta poate consta intr.o alergare usoara, o intensitate mult mai mica decat a antrenamentului.
• Daca practici artele martiale incalzirea poate include cateva lovituri de brate-picioare foarte usoare.
• Daca faci antrenament cu greutatea corpului, miscarile de circumductie in articulatiile mari vor creste cantitatea de sange in zonele respective.
• Daca vorbim despre antrenamentul cu greutati, cateva serii cu incarcatura foarte mica iti vor fi folositoare.
Temperatura mediului ambiant difera, in sezonul rece corpul nu pompeaza la fel de mare cantitatea de sange spre extremitati ca in sezonul cald, deci incalzirea trebuie sa aiba o durata mai mare. Pe timpul verii cu temperetura mediului ambiant ridicata, corpul este deja pe jumatate incalzit si muschii detensionati. Mai multi atleti olimpici tind sa aleaga soarele din cauza acestui motiv, in special cei din Australia si Canada unde isi petrec majoritatea timpului vara.

Aici sunt cateva selectii pentru perioada de revenire:

Cool-Down (revenirea)

Cool down este un final natural care nu include neaparat stretching. Poate fi orice de la yoga, la meditatie, alergare usoara sau mers. Revenirea are ca scop intoarcerea graduala a organismului la starea naturala si oferindu.i timp de refacere. Spre deosebire de incalzire ea nu este necesara, dar este folositoare.
Cu toate ca revenirea nu include stretching, este un lucru istet daca l.ai face. Beneficiezi de multe efecte de pe urma exercitiilor de stretching cand deja te.ai antrenat pentru o perioada lunga de timp – atunci cand muschii tai au cea mai mare nevoie de el.

Stretching

Toti putem fi flexibili daca ne axam pe asa ceva. Cativa oameni au flexibilitatea in mod natural, altii trebuie sa munceasca pentru ea, dar toti pot ajunge flexibili. Totul consta in perseverenta repetitie exercitiilor specifice si in rabdarea fiecaruia de a astepta adaptarea musculaturii.
Cel mai bun moment pentru stretching este dupa antrenament, atunci cand musculatura este relaxata, complet incalzita si capabila sa ne dea elasticitatea cea mai buna. Cand musculatura este pregatita bine genereaza un grad mare de pasticitate. Asta inseamna ca nu doar in timpul stretching.ului ci si dupa revenire isi mentie un grad mare de mobilitate si apare o flexibilitate foarte buna.

Acesta este motivul pentru care toti ar trebui sa facem stretching: libertatea de miscare. Chiar daca esti boxer sau balerin, sportul practicat are nevoie de musculatura ta, sa performeze prin a avea o mare libertate de miscare. Muschii care sunt scurti si contractati tind sa lucreze impotriva celor care executa o miscare. Asta inseamna ca energia ce trebuie folosita in miscarea propriu-zisa se pierde in lupta cu musculatura intarita si scurtata. Acest lucru te stoarce de energie.

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

S-ar putea sa fii interesat si de urmatoarele articole
Recuperarea - este la fel de importanta ca antrenamentul