De ce vitamina D?

Rolul major al vitaminei D este de a mentine nivelurile normale de calciu si fosfor din sange.

Vitamina D aduce numeroase beneficii organismului:

➡️Contribuie la buna functionare a tiroidei, paratiroidei si hipofizei

➡️Previne aparitia rahitismului, osteoporozei si fracturilor

➡️Asigura o functie neuromusculara normala

➡️Are rol in reglarea ritmului cardiac

➡️Este necesara pentru buna formare si dezvoltare a creierului si ajuta la optima functionare mentala pe parcursul vietii

➡️Stimuleaza activitatea sistemului imunitar

➡️Potenteaza functiile pe care le exercita vitaminele A si C in organism

➡️Contribuie la prevenirea unor boli autoimune ca: artrita reumatoida, scleroza in placi si bolile inflamatorii intestinale.Necesarul de vitamina D

Recomandarile generale din ghidurile internationale privind cantitatea de vitamina D necesara pe zi (exprimata in unitati internationale), la persoanele sanatoase, sunt urmatoarele:

➡️Copiii cu varste cuprinse intre 0 si 12 luni – 400 UI/zi

➡️Persoanele cu varste cuprinse intre 1 si 70 de ani, femei gravide si lauze – 600 UI/zi

➡️Persoanele peste 71 de ani – 800 UI/ziDozele pot fi ajustate de catre medic, in functie de nevoile individuale ale fiecarei persoane.

⚠️ Pentru a sintetiza o cantitate adecvata de vitamina D3, este necesara expunerea la soare a bratelor, spatelui, fetei si picioarelor timp de 10-15 minute, de 2-3 ori pe saptamana.Productia de vitamina D3 pe cale cutanata scade o data cu inaintarea in varsta, astfel incat, in jurul varstei de 70 de ani, aceasta este cu 50% mai redusa decat la 20 de ani. De aici deriva si necesitatea suplimentarii aportului de vitamina D, prin consumul unor produse alimentare bogate in vitamina D3, printre care se numara uleiul de peste, peste (somon, pastrav, ton, hering, macrou), ciuperci, galbenus si produse lactate.Un aport suficient de vitamina D poate sa aiba un rol in a te mentine sanatos, protejandu-te de urmatoarele afectiuni si, posibil, ajutandu-te sa le tratezi.

Aceste afectiuni sunt urmatoarele:

➡️Boala cardiaca si hipertensiune arteriala

➡️Diabet

➡️Infectii si tulburari ale sistemului imun

➡️Unele tipuri de cancer

➡️Scleroza multipla

Deficitul de Vitamina D cauze si efecte:

❗expunerii inadecvate la lumina soarelui,

❗tulburarilor de absorbtie intestinala,

❗aportului alimentar redus

⚠️ La copii, deficitul poate conduce la rahitism.

‼️Obezitatea. Un indice de masa corporala (IMC) peste 30 este asociat cu niveluri scazute de vitamina D.

❗❗❗Excesul de vitamina D

Principala consecinta a toxicitatii vitaminei D este acumularea de calciu in sange (hipercalcemia), care poate provoca greata, varsaturi, slabiciune, urinare frecventa, dar si sete excesiva, durere de stomac, ameteala si confuzie.Specialistii recomanda o limita superioara de maximum 10,000 UI pe zi.

Citeste si despre Zinc!